Mathilde Sanders schreef tussen 2012 en 2018 onderstaande artikelen over de voortgang van haar onderzoek.
Sanders, M. (2018). Eigendom en businessmodellen van Europese journalistieke start-ups. Tijdschrift voor Communicatiewetenschap, 2018(2). https://www.tijdschriftvoorcommunicatiewetenschap.nl/inhoud/tijdschrift_artikel/CW-46-2-5/Eigendom-en-businessmodellen-van-Europese-journalistieke-start-ups
Journalismlab:
Vertel me: wat wil de adverteerder?
https://www.journalismlab.nl/vertel-me-wat-wil-de-adverteerder/
Over tienerseks, big data en Emma
https://www.journalismlab.nl/over-tienerseks-big-data-en-emma/
Afscheidsblog over PCM/Persgroep
https://www.journalismlab.nl/afscheidsblog-over-pcm-persgroep/
De twee markten van de Persgroep
https://www.journalismlab.nl/de-twee-markten-van-de-persgroep/
De achterkant van de journalistiek
https://www.journalismlab.nl/de-achterkant-van-de-journalistiek/
De school van big data
https://www.journalismlab.nl/de-school-van-big-data/
Terug naar het ambacht bij startup Medor
https://www.journalismlab.nl/terug-naar-het-ambacht-bij-start-up-medor/
Zwalken tussen vier markten
https://www.journalismlab.nl/zwalken-vier-markten/
Verkenning businessmodellen Europese startups
https://www.journalismlab.nl/verkenning-businessmodellen-europese-start-ups/
Vijf lessen journalistieke startups
https://www.journalismlab.nl/vijf-lessen-journalistieke-start-ups/
Journalistiek moet door zonder adverteerder
https://www.journalismlab.nl/journalistiek-moet-zonder-adverteerder/
Imagine… durfkapitalisten investeren in advertentievrij
https://www.journalismlab.nl/imagine-durfkapitalisten-investeren-advertentievrij/
Two-way journalism bij Deense startup Zetland
https://www.journalismlab.nl/two-way-journalism-bij-deense-start-up-zetland/
Wetenschap als klant bij The Conversation
https://www.journalismlab.nl/wetenschap-als-klant-the-conversation/
Duitse startup Krautreporter: digital underground
https://www.journalismlab.nl/duitse-start-up-krautreporter-digital-underground/
Journalisten zijn tamelijk rampzalige ondernemers
https://www.journalismlab.nl/journalisten-zijn-tamelijk-rampzalige-ondernemers/
Imagine: no more ads
https://www.journalismlab.nl/imagineno-more-ads/
Eyeballsmodel van Zwitserse Watson
Go Romer
Artikelenreeks Fonds Bijzondere Journalistieke Projecten (2016):
https://nieuwejournalistiek.nl/cooperaties/
Rapport Stimuleringsfonds voor de Journalistiek (2014):
Sanders, M. (2014). News consumer is king. Stakeholder ownership as a governance practice in Dutch news.
Villamedia (2013 – 2014):
Nieuwsconsument is koning, ook als eigenaar
https://www.villamedia.nl/artikel/nieuwsconsument-is-koning-ook-als-eigenaa
Mediasector verre van financieel gezond
https://www.villamedia.nl/artikel/de-mediasector-is-verre-van-financieel-gezond
Nederlandse Murdochs blijven liever in de luwte
https://www.villamedia.nl/artikel/nederlandse-murdochs-blijven-liever-in-de-luwte
Apache (2012):
Lezers betalen onderzoek naar mediamagnaten